کد مطلب: 204852
دانا گزارش مي دهد؛
خطري که در مذاکرات وين، ايران را تهديد مي‌کند/ احتمال دادن برخي امتيازهاي غير رسمي
تاریخ انتشار : 1400/02/18 13:56:15
نمایش : 1011
توافقات ضمني و پشت پرده، موضوعي است که اين روزها مذاکرات وين را تهديد مي کند، تهديدي که تيم مذاکره کننده بايد مراقب آن باشد تا در واپسين روزهاي مسئوليت دولت، کشور گرفتار دام آن نشود.

به گزارش خبرنگار سياسي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ در حالي که هنوز مذاکرات وين به سرانجامي مشخصي نرسيده است و خبرهاي خوشايند از آن مخابره نمي شود دولت و اعضاي تيم مذاکره کننده هسته اي روند مذاکرات را مثبت  و رو به جلو عنوان مي کنند اين اما در حالي است که هر از گاهي مقامات اروپايي و آمريکايي اظهاراتي را در رسانه ها مطرح مي کنند که نشان مي دهد آن طور که دولتي ها ادعا مي کنند روند کار سازنده نيست.

وندي شرمن، معاون وزير خارجه آمريکا شب گذشته در گفتگويي مطبوعاتي گفته است «پيشرفت‌هايي حاصل شده اما هنوز راه درازي باقي مانده است»

وي به بازگشت آمريکا به برجام براي رسيدن به توافقي طولاني تر و قوي تر اشاره کرده و گفته است «مي‌خواهم از شريکان اروپايي‌مان تشکر کنم که حقيقتاً سررشته مذاکرات با هدف بازگشت مجدد آمريکا به برجام و مبنا قرار دادن آن براي رسيدن به توافقي طولاني‌تر، قوي‌تر و بهتر جهت پرداختن به همه مسائل محل نگراني از جانب ايران مانند رفتارش در منطقه، موشک‌هاي باليستيک، تجارت تسليحاتي و سوابق حقوق بشري‌اش در داخل آن کشور و در سراسر دنيا را در دست دارند.» 

اظهارات اين مقام آمريکايي که در مذاکرات برجام نيز نقش تعيين کننده اي داشت حاکي از آن است که همچنان هدف اصلي آمريکا از مذاکرات، پرداختن به مسائل موشکي و منطقه اي است موضوعي که در جريان برجام نيز به اثبات رسيد.

آمريکايي ها در برجام هم به دنبال مثلثي از توافقات بودند که اضلاع آن را برنامه هسته اي ايران، موشک هاي بالستيک و موضوعات منطقه اي شامل شود. اگرچه رسانه هاي نزديک به دولت و حامي برجام ادعا مي کردند که مذاکرات تنها براي دستيابي به توافقي پيرامون مسائل هسته اي ايران است اما برخي اظهارات نشان از توافق هاي ضمني و پشت پرده براي مذاکره پيرامون برخي موارد ديگر داشت.

فدريکا موگريني، کميسر روابط خارجي اتحاديه اروپا در جريان برجام در اظهاراتي عنوان کرده بود «در خلال مذاکرات برجام ما توافق کرديم که بعد از حل مسئله اي هسته اي ايران درباره موضوعات موشکي و منطقه اي هم صحبت کنيم»!
 
اين اظهارات موگريني حاکي از توافقان غيررسمي و پشت پرده براي طراحي چشم انداز آتي مذاکرات داشت خطري که مذاکرات وين را نيز تهديد مي کند.
 
در حالي که جمهوري اسلامي ايران بارها سياست قطعي خود را اعلام کرده و گفته است که بايد کل تحريم ها بدون دسته بندي لغو و پس از راستي آزمايي ايران به تعهدات برجامي خود بازخواهد گشت اما مقامات غربي همچنان از توافقي بهتر و طولاني تر صحبت مي کنند.
 
عباس عراقچي  روز گذشته در اظهاراتي عنوان کرده که آمريکايي ها تاکنون اعلام کردند که آماده‌اند بخش بزرگي از تحريم‌ها را بردارند اين در حالي است که منابع آگاه گفتند که آمريکا حاضر به لغو تحريم هاي ويزا، آيسا و کاتسا نيست البته تيم مذاکره کننده کشورمان نيز تلويحا به اين مسئله اشاره کرده و گفته است که در جريان مذاکرات لغو اين تحريم ها را نيز خواستار است با اين حال آمريکا حاضر به پذيرش اين بند نيست ضمن اينکه طرف هاي آمريکايي خواستار تخريب سانتريفيوژهاي نسل جديد ايران شده است!
 
 
مذاکره وين در حالي در روزهاي پاياني مسئوليت دولت در حال انجام است که رهبر معظم انقلاب نسبت به خودداري از تعجيل براي رسيدن به نتيجه هشدار دادند موضوعي که به نظر مي رسد دولت و حاميان برجام به دنبال آن هستند تا در فاصله باقي مانده به انتخابات رياست جمهوري به نتيجه رسيده و دستاويزي براي بهره برداري هاي انتخاباتي قرار گيرد اما نکته قابل تامل اين جاست که براي هر چه زودتر به نتيجه رسيدن مذاکرات وين کشور در دام توافقات پشت پرده گرفتار نشود خطري که اين روزها مذاکرات وين را تهديد مي کند و اعضاي تيم مذاکره کننده بايد نسبت به اين دام پهن کردن آمريکايي ها و اروپايي ها مراقبت کنند.
 
 
انتهاي پيام/ک
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg